Friday, August 6, 2010

Jangan Berputus Asa

Daripada Anas radhiallahu 'anhu berkata : Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam bersabda :

"Allah subhanahu wata'ala telah berfirman (dalam hadis qudsi) : "Hai anak Adam! selama engkau masih berdoa dan berharap kepadaKu, Aku mengampuni bagimu akan segala dosa yang ada padamu dan aku tidak peduli (walaupun dosa itu banyak sekali). Hai anak Adam! jikalau seandainya dosamu itu samapi ke atas awan yang ada di langit, kemudian kamu datang mengharapkan keampunan daripadaKu nescaya Aku berikan keampunan kepadamu. Hai anak Adam! Sesungguhnya jikalau engkau datang kepadaku membawa dosa sepenuh bumi ini, kemudian engkau datang menemui Aku padahal engkau tidak mempersekutukan Aku dengan sesuatu, nescaya Aku akan datangkan kepadamu sepenuh bumi pula keampunan." (Hadis Riwayat Tirmizi).

Hadis ini menunjukkan kepada kita betapa luasnya rahmat Allah subhanhu wata'ala yang tidak bertepi. Rahmat yang luas yang tidak akan mengecewakan harapan seseorang hamba yang benar-benar berharap untuk mendapatkannya.

Maka apabila seseorang hamba benar-benar berdoa dan berharap kepada Allah subhanahu wata'ala dan bersungguh-sungguh untuk mendapat keampunan daripadaNya dan disertai dengan tauhid yang benar, yang  tidak ada syirik di dalamnya dam dengan keyakinan yang penuh dengan Husnuzh-Zhan (berbaik sangka) dengan pengampuanan Allah subhanahu wata'ala, maka Allah subhanahu wata'ala akan mengampuni dosa-dosanya dan akan memasukkannya ke dalam syurga.

Jika kita melihat kepada banyaknya dosa yang dilakukan setiap hari, rasanya sudah luluh daging dari muka kerana kita merasa malu berhadapan dengan Allah subhanahu wata'ala pada hari kiamat nanti. Apabila badan kita yang berlumuran dengan dosa ini disoal siasat oleh Allah subhanahu wata'ala rasanya tidak layak kita menjadi penghuni syurga yang hanya dijanjikanNya kepada orang-orang yang rajin mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan segala laranganNya, namun kita tidaklah pula mampu untuk menghadapi siksa nerakaNya yang sangat pedih itu. Maka oleh kerana itu tidaklah ada jalan lain kecuali hanya kita menaruh harapan yang sangat besar agar Allah subhanahu wata'ala dengan rahmatNya yang luas dapat menganugerahkan kita untuk memasuki syurgaNya dan menjauhkan kita daripada siksa nerakaNya.

p/s: Jom perbanyakkan istigfhar di bulan ramadhan....

No comments:

Post a Comment