Friday, June 24, 2011

Panduan Mendidik Anak

Tips Mendidik Anak


1) Jangan pukul anak dari lutut keatas


2) Jangan gunakan tangan/anggota tubuh kita utk memukul anak dengan tangan dan jangan sesekali menampar anak pakai tangan kita. nanti anak jadi bertambah degil dan nakal dan tak boleh control


3) Rotan/pukul anak di telapak kakinya . Secara saintificnya ada kaitan dengan refleksologi dan merangsang ke bahagian otak


Tips:


1. Mulakanlah hidup anak anda dengan nama panggilan yang baik. Nama panggilan yang kurang baik akan menyebabkan anak anda malu dan merasa rendah diri. (Dalam Islam sendiri nama panggilan yang baik adalah digalakkan).


2. Berikan anak anda pelukkan setiap hari (Kajian menunjukkan anak yang dipeluk setiap hari akan mempunyai kekuatan IQ yg lebih kuat daripada anak yang jarang dipeluk)


3. Pandanglah anak anda dengan pandangan kasih sayang (Pandangan ini akan membuatkan anak anda lebih yakin diri apabila berhadapan dengan persekitaran)


4. Berikan peneguhan setiap kali anak anda berbuat kebaikan (Berilah pujian, pelukkan, ciuman, hadiah ataupun sekurang-kurangnya senyuman untuk setiap kebaikan yang dilakukannya).


5. Janganlah mengharapkan anak anda yang belum matang itu melakukan sesuatu perbuatan baik secara berterusan, mereka hanya kanak-kanak yang sedang berkembang. Perkembangan mereka buatkan mereka ingin mengalami setiap perkara termasuklah berbuat silap.


6. Apabila anda berhadapan dengan masalah kerja dan keluarga,pilihlah keluarga (Seorang penulis menyatakan anak-anak terus membesar. Masa itu terus berlalu dan tak akan kembali).


7. Di dalam membesarkan dan mendidik anak-anak, ibu bapa janganlah mengeluh. Keluhan akan membuatkan anak-anak merasakan diri mereka beban.


8. Dengarlah cerita anak anda, cerita itu tak akan dapat anda dengari lagi pada masa akan datang. Tunggu giliran anda untuk bercakap (Ini akan mengajar anak anda tentang giliran untuk bercakap)


9. Tenangkan anak anda setiap kali mereka memerlukannya.


10. Tunjukkan kepada anak anda bagaimana cara untuk menenangkan diri. Mereka akan menirunya.


11. Buatkan sedikit persediaan untuk anak-anak menyambut harijadinya. Sediakanlah hadiah harijadi yang unik walaupun harganya murah. Keunikan akan membuatkan anak anda belajar menghargai. (Anak2 yg dtg daripada persekitaran yang menghargai akan belajar menghargai orang lain).


12. Kemungkinan anak kita menerima pengajaran bukan pada kali pertama belajar. Mereka mungkin memerlukan kita mengajar mereka lebih daripada sekali.


13. Luangkanlah masa bersama anak anda diluar rumah, peganglah tangan anak-anak apabila anda berjalan dengan mereka. Mereka tentu akan merasa kepentingan kehadiran mereka dalam kehidupan andasuami isteri.


14. Dengarlah mimpi ngeri anak-anak anda. Mimpi ngeri mereka adalah begitu real dalam dunia mereka.


15. Hargailah permainan kesayangan anak anda. Mereka juga dalammasa yang sama akan menghargai barang-barang kesayangan anda. Elakkan daripada membuang barang kesayangan mereka walaupun sudah rosak. Mintalah kebenaran mereka sebelum berbuat demikian.


16. Janganlah membiarkan anak-anak anda tidur tanpa ciuman selamat malam.


17. Terimalah yang kadangkala anda bukanlah ibubapa yang sempurna. Ini akan mengurangkan stress menjadi ibu bapa.


18. Jangan selalu membawa bebanan kerja pejabat ke rumah. Anak-anak akan belajar bahawa kerja pejabat selalunya lebih penting daripada keluarga. 


19. Anak menangis untuk melegakan keresahan mereka tetapi kadangkala cuma untuk sound effect sahaja. Bagaimanapun dengarilah mereka, dua puluh tahun dari sekarang anda pula yang akan menangis apabila rumah mula terasa sunyi. Anak-anak anda mula sibuk mendengar tangisan anak mereka sendiri


Sabda Rasulullah s.a.w. "Berguraulah dengan anak kamu kala usianya satu hingga tujuh tahun. Berseronok dengan mereka, bergurau hingga naik atas belakang pun tak apa. Jika suka geletek, kejar atau usik anak asalkan hubungan rapat. Lepas tujuh hingga 14 tahun kita didik dan ajar, kalau salah pukullah dia (sebagai pengajaran)" dimana yang nak dipukul tu? Tapak kakinya ... bukan muka, punggung, telinga dan ditempat-tempat yang sensitif... itu salah...


"Jika dia bijak dan menang dalam sebarang pertandingan sekolah, ucapkan tahniah. Tidak salah kita cium atau peluk mereka sebagai tanda penghargaan. Kala umur mereka 14 hingga 21 tahun jadikan kawan. Tetapi selalunya usia beginilah ibu bapa mula merenggangkan hubungan dan ini menyebabkan anak derhaka". Yan g penting anak-anak harus dilatih sembahyang jemaah bersama, latih cium tangan dan peluk penuh kasih dan sayang, maka mereka tidak akan tergamak menderhaka.


"Saya pernah tinjau, anak-anak yang lari daripada rumah, berpunca daripada rasa bosan. Belum sempat letak beg sekolah, ibu dah suruh macam-macam. Si anak rasa tertekan dan menyampah dengan persekitaran dan rumahnya. Boleh disuruh tetapi berikan hak mereka di rumah. Yang penting dia balik ke rumah suka, dan pergi sekolah pun seronok. "Mungkin ibu bapa punya alasan tidak rapat dengan anak-anak kerana sibuk. Kita boleh lace w:st="on" cuba lace cara lain, balik di tengah malam, anak-anak sudah tidur, pergi bilik dan cium dahinya. Hubungan rohani tetap subur, walaupun anak tidur tetapi jiwanya sentiasa hidup.


" Jangan kita tunjuk sikap kita yang panas baran, pemarah dan ada kuasa veto kepada mereka, jangan suka mengherdik mereka dengan perkataan "bodoh, kurang ajar, sumpah seranah dan sebagainya yang merupakan doa kepada mereka". inilah yang menyebabkan mereka derhaka kepada kita...


DOA ANAK-ANAK TERMAKBUL 

Lazim orang tua, pantang anak menegur walaupun tahu mereka bersalah. Jangan rasa tercabar kerana pesan orang tua-tua, bisa ular tidak hilang walau menyusur di bawah akar. Sayyidina Umar berkata, kanak-kanak tidak berdosa dan doa mereka mudah diterima. Begitu juga dengan Rasulullah, kalau berjumpa anak-anak kecil, Baginda cukup hormat dan sayang sebab anak-anak tidak berdosa. Lagipun kanak-kanak kalau menegur memang ikhlas dan jangan ambil endah tidak endah. Perasaan anak juga mesti dihargai, sesetengah orang tua kurang bercakap dengan anak-anak. Kalau menegur pun dengan ekor mata dan herdikan. Si anak rasa tersisih dan tidak dihargai. Kepada kawan tempat mereka mengadu, bila jumpa kawan baik tidak mengapa, tetapi jumpa yang samseng, ia sudah tentu membawa padah.

BERTAUBAT SEBELUM MELARAT

Jika Tuhan menurunkan hidayah, segeralah insaf dan bertaubat. Tetapi apa caranya jika orang tua telah meninggal sedangkan sewaktu hidupnya kita derhaka dan melawan mereka? Bila insaf, selalulah ziarah kubur emak ayah kita dan bacakan ayat-ayat suci untuknya. Jumpa semula kawan-kawan baik ibu atau jiran-jiran yang masih hidup dan buat baik dengan mereka. Sedekah ke masjid atas nama ibu ayah. Walaupun ibu ayah sudah meninggal, minta maaf berkali-kali semoga ibu redha dan Allah ampunkan dosa. Allah maha pengampun dan luas rahmatnya. Tetapi jangan ambil kesempatan buat jahat kemudian bertaubat. Hidup tidak tenteram atau bala turun. Cuba lace kita perhatikan kemalangan yang berlaku setiap hari. Misalnya tayar kereta pecah, jangan lihat dengan mata kasar, selidik apa salah yang telah kita buat hari ini. Pertama bagaimana hubungan kita dengan Tuhan, jika semuanya baik, turun ke peringkat kedua, bagaimana pula hubungan dengan ibu? "Pastikan hubungan dengannya sentiasa harmoni dan lancar. Tidak rugi menjalinkan hubungan yang baik kerana hayat mereka bukanlah terlalu panjang untuk bersama kita."

HUBUNGAN DENGAN BAPA

Lazim ibu yang dilebihkan, sedangkan bapa menjeruk perasaan kerana tidak dipedulikan anak-anak. "Hubungan dengan bapa sepatutnya sama dengan ibu tetapi dalam konteks Islam, kalau berlaku pertembungan, nabi suruh utamakan ibu dahulu. Tiga kali ibu barulah sekali kepada bapa." Bagaimanapun sebaik-baiknya, kasih sayang dan perhatian biar sama agar kedua-duanya tidak berkecil hati. Begitu juga dengan nenek, walaupun kata-katanya ada yang mengarut tetapi jangan melawan di depan mereka. Sebenarnya golongan nyanyuk dan tua mencabar kesabaran kita. Walaupun Allah tidak ambil kira kata-kata mereka tetapi kita wajib mentaati dan menghormati golongan tua."


USAH DERHAKA KEPADA MENTUA

Mentua mesti dimuliakan seperti kita menghormati orang tua sendiri. Kalau mereka kecil hati, samalah seperti tersinggungnya hati emak. Kita sayang anaknya kenapa tidak sayang orang yang melahirkannya juga? "Saya tahu, ada menantu kecil hati dan pendam perasaan terhadap mentua yang terlalu ambil berat tentang anaknya. Bersabarlah dan jalin hubungan baik kerana taraf mereka sama seperti ibu bapa kandung," jelasnya.

Kewajipan anak lelaki, pertama kepada Allah, kedua rasul, ketiga emak dan emak mentua, keempat bapa dan bapa mentua dan kelima baru isteri. Isteri kena faham, kalau dia sayang dan melebihkan ibu bapa, itu memang wajar. "Sebaliknya anak perempuan, yang pertama Allah, kedua rasul dan ketiga suami. Jalan pintas ke syurga bagi anak-anak selain Allah adalah emak dan ayahnya. "Perasaan mentua perlu dijunjung kerana mereka berhak ke atas menantu. Seperti kisah Nabi Allah Ibrahim dengan anaknya Nabi Ismail. Suatu hari, Nabi Ibrahim ke rumah anaknya dan kebetulan Nabi Ismail tidak ada di rumah isterinya pun tidak kenal dengan mentuanya. Menantu berkasar menyebabkan Nabi Ibrahim kecil hati. Dan sebelum balik dia berpesan kepada menantunya suruh suaminya tukar alang rumah kepada yang baru. Bila Nabi Ismail balik, isterinya pun menggambarkan rupa lelaki tersebut menyampaikan pesan. Nabi Ismail sedar itu adalah ayahnya. Nabi Ismail insaf di sebalik simbol kata-kata ayahnya, bahawa isterinya bukan daripada kalangan wanita yang berakhlak, lalu diceraikan. Nabi Ismali berkahwin kali kedua dan bapanya masih tidak mengenali menantu. Sekali lagi Nabi Ibrahim melawat dan menantunya melayan dengan bersopan santun walaupun tidak kenal siapa NabiIbrahim. Nabi Ibrahim tertarik hati dan sebelum balik berpesan lagi, katakan alang rumah anaknya sudah cukup baik dan jangan ditukar kepada yang lain.

501 tips yang diberikan oleh Robert D. Ramsey untuk mempertingkatkan potensi anak-anak anda dan seterusnya menempatkan anak-anak anda dikalangan winners. Tips ini jika diamalkan mampu menjadikan anak-anak kita sebagai winners. Penulis berpendapat apa yang membezakan antara winners dan losers adalah mudah iaitu:-

Winners percayakan diri mereka dan boleh membayangkan diri mereka dikalangan orang yang berjaya sementara losers merasakan diri mereka tidak boleh.





Tuesday, June 7, 2011

Alfiyan Hadir Kursus Belajar Mengaji

Kursus mengaji dkt kolej sedang berlangsung sejak sabtu (4 jun 2011) tapi hari tu untuk org dewasa,

Hasil dr permintaan pak kiyai, dia mahu kanak2 yang hadir kursus ni, so minggu ni start semalam pesertanya budak2 la pula, lebih kurang 50 orang kanak yang hadir,  yang paling kecil pesertanya sudah tentulah Alfiyan Faaez..hihihihi!(sebenarnya menyibuk ja...)

Tgk tu fiyan dengan kwn2 BondaMama...
Menurut pak kiyai metode yang digunakan ini, membolehkan anak2 yang belum pandai mengaji boleh membaca al-quran dalam tempoh 2 bulan sahaja.

Pak kiyai dari Bone, sedang mengajar metode membaca al-quran
yang bestnya pak kiyai ni, mengajar memang mcm tok guru dulu2 yang tegas dalam ajaran agama. Kanak2 disuruh berpeluk tubuh supaya ambil perhatian..

lagi pak kiyai dengan kanak2. Yang dpn tu belum 'Bunyi" bilang pak kiyai...
maksudnya blm tahu membaca al-quran
bila tgk pak kiyai ni mengajar, ter"compare" la pula cara mama fiyan mengajar dengan beliau...hahahaha! kalau ikutkan, cara mengajar mama fiyan Memanjakan Anak..(eeeeeerrkkk) cara pak kiyai...Tegas! (inilah mungkin cara orang dulu mengajar bab2 agamakan) seronok juga tengok pak kiyai ni mengajar.
ada ustazah2 juga dtg, termasuklah teacher alfiyan dan pn.Maizurah (GB bm)

antara yang hadir

cara pak kiyai, huruf hijaiyyah yang 29 huruf dihimpun ke dalam Tujuh Kotak yang huruf dasarnya sama. Cara membacanya boleh dilakukan dengan irama, terus dipasang tanda baca tanpa dieja.


kawan fiyan dari BOndaMama..


setelah keboringan inilah aktiviti fiyan dan syazwan...
setelah keboringan, fiyan pun bergaduh, bermain dan berlari2...(khi khi khi khi). Bak kata pak kiyai, "anak2 yang umur 4 tahun ke bawah blm blh lagi diajar dan dipukul. dimaafkanlah Alfiyan dan Syazwan walaupun bermain time sesi pengajian berlangsung.

p/s : Pengalaman mama fiyan, kanak2 macam fiyan ni..kdg2 mendengar sudah masuk dlm memori ingatannya! semoga lancar juga membaca al-quran..


Friday, June 3, 2011

Creating an Islamic Environment in your Home


My home, My paradise.

This article i was copied from The Little Caliphs's Blog. The ideas on how to create as Islamic environment in our home very practial...

To all mom's, let's read together.

1. Have a library of Islamic books in your house.To incalculate knowledge in a home, a mini library should be set up. I have a friend who has a big mini library in her house. It is very organized and full of books, magazines, cassettes, videos and articles. If you have a collection of books, cassettes and magazines, organize them , arrange them properly and make sure they are easily accessable to the members of your family.

2. Developing your children’s interest in Islamic knowledgeTo develop your children’s love and interest in Islamic knowledge, here are a few suggestions that you can do:
a. Bring them to an Islamic book fair and exhibits
b. Take time to discuss and explain to your children on current issues concerning Islam and how Islam solves problems pertaining to these issues.
c. Expose them to Islamic videos, cassettes and multimedia. Send them to Islamic camps and other interesting activities that are based on Islamic values.
d. Take then on trips and during the journey, tell them of the Greatness of Allah Who creates the world and universe. Encourage them to think of life, death and life after death.

3. Prepare a special prayer area in your houseThis special area should be allocated far away from the voices of radio and television so that it doesn’t disturb anybody performing prayer or reading the Quran. Put Islamic posters and calligraphy in this room and at the corner of the room put a small rack of Islamic books and Quran for easy reading.

4. Pray together in congregationParents should consistently show good example to their children and one way is to pray together in congregation. Congregational prayers keep Muslims’hearts together and it is a symbol of unity. Make time for this important practice at least during Maghrib and Isya’. If the father goes to the mosque, then the mother should lead the prayer.

5. Read Quran everydayDiscipline your children to read the Quran everyday. Usually it is done after maghrib prayers. Teach your children to love reading the Quran and if you have a translated version, read to them the meaning of one or two verses from the Quran. Tell them that in the Quran there are reminders, dua, things that Allah ask us to do and what we are not suppose to do, stories and warnings, good news for the pious people and bad tidings fro those who do not obey Allah swt.

6. A hadith a day keeps the syaitan awayAfter reading the Quran, gather your family together and read a short hadith with its explaination to your family. It takes less then five minutes but the reward is abundance. Rasulullah s.a.w said:
Teach your children three things: Love thy Prophet, love they family and read the Quran…
When your children have understood that Islam is the way of life, inform them that knowing the facts alone is not enough, we must practice the teachings of Islam that are being taught to us. Tell them that everything that they do is their life is √≠badah’and will be rewarded. Good deeds are considered as ibadah if it abides these two rules:
a. The intention must be for the sake of Allah only
b. The deeds must conform to the syariah or rules of Islam.
Parents should be committed to educating their children Islamic habits and values. The ideas I shared with you are very practical. If you are already practicing it at home, Alhamdulillah, keep up the good work. If you haven’t its never late to start.