Thursday, July 8, 2010

Kolej Dan Kerja

Minggu depan, semester baru akan bermula....

Transformasi akan bermula
Modular akan bermula
Mengajar akan bermula
Banyak betul perubahan
Sistem selalu berubah

Tunggu ja la kan, macam mana perlaksanaan modular kali ni. Untuk unit pengajian am, tidak tahu lagi macam mana bentuk modular yang kita akan ajar..so, tunggulah. Sementara tu, banyak releks la ni.

Yang penting bagi pandangan saya, ilmu kerohanian tidak boleh tidak mesti di ajar di mana-mana pun Institusi pendidikan. Sekiranya kita hanya memfokuskan ilmu teknikal ataupun pengurusan semata-mata, nanti akan berlaku ketidak seimbangan ilmu.

Akhir-akhir ini, banyak perkara yang tidak kita ingini berlaku di kalangan masyarakat kita. Terutamanya buang bayi....

Jadi, selagi kita sentiasa menerapkan roh agama dan ilmu kemanusiaan dalam diri setiap individu, insyaAllah segala masalah yang timbul dalam masyarakat kita dapat dipulihkan sedikit demi sedikit.

Yang pasti, sebagai orang yang berpendidikan kita mesti sedar bahawa, keruntuhan akhlak masyarakat kita pada hari ini salah satu penyebabnya adalah kerana kita seringkali membelakangkan ilmu-ilmu Islam.

Sedangkan nabi sendiri meninggalkan pesan buat kita, sekiranya kita berpegang kepada Al-Quran dan As-Sunnah selagi itu kita tidak akan sesat.

Tidak ada manusia di atas muka bumi ini yang suka dipanggil binatang, sebab itu ajaran Islam sebenarnya adalah ajaran yang meletakkan manusia itu pada status manusia yang sebenar-benarnya. Kalau kita lihat remaja lelaki sedang buang air kecil tepi highway kemudian kita cakap : "Kau ni macam binatang pula kencing berdiri.." Sudah pasti remaja tadi marah dan menjawab : "kaulah binatang!" atau mungkin juga dia menjawab "bagus-bagus ya bercakap" . Nda kirala apa jawapannya, yang pasti dia akan marah.

Seimbangkan ilmu dunia dan ilmu akhirat...

p.s : sekadar pandangan ya..

No comments:

Post a Comment