Monday, August 16, 2010

Majoriti Penghuni Syurga Dan Neraka

Daripada Ibnu Abbas dan 'Imran Bin Hushain radhiallahu 'anhum daripada Nabi sallallahu 'alaihi wasallam, sabdanya : "Aku melihat ke dalam syurga maka aku melihat kebanyakkan penghuninya adalah daripada kalangan orang-orang yang faqir. Dan aku melihat ke dalam neraka maka aku melihat kebanyakan penghuninya adalah daripada golongan perempuan." (Hadis Riwayat : Bukhari Muslim)

Keterangan Hadis :

Di malam Isra' Mi'raj telah diperlihatkan kepada Nabi sallallahu 'alaihi wasallam banyak perkara-perkara yang ghaib, termasuk di antaranya keadaan di syurga dan keadaan di neraka. Maka apabila Nabi sallallahu 'alaihi wasallam masuk ke dalam syurga, beliau melihat kebanyakan penghuni syurga itu adalah daripada kalangan orang yang faqir. Ini disebabkan sewaktu mereka berada di dunia dahulu banyak berpeluang untuk memeperbanyakkan amal ibadat. Lainlah halnya dengar orang kaya yang banyak disibukkan dengan menghimpun harta dan disibukkan pula dengan menjaga harta yang telah ada. Mereka menghabiskan masa untuk mengejar dunia yang diangan-angankan, sehingga merek dikejutkan oleh kematian sebelum berkesempatan berbuat amal ibadat. Mereka akan menyesal di saat yang tidak berguna lagi penyesalan itu.

Dan apabila Nabi sallallahu 'alaihi wasallam melihat ke dalam neraka maka beliau melihat kebanyakan penghuninya adalah daripada kalangan perempuan. Ini disebabkan ramai orang perempuan yang tidak menunaikan hak suami. Mereka tidak berterima kasih di atas pemberian suami dan tidak menjaga diri disaat suami tidak ada di rumah, tidak menutup aurat daripada orang yang bukan mahram dan ramaipula di kalangan mereka yang keluar dari rumahnya dengan bermacam-macam perhiasan dan persolekan, memakai minyak wangi dan membiarkan bau wangi itu dicium oleh orang yang bukan mahramnya. Sedangkan ia menghadap suaminya dengan pakaian yang buruk dan badan yang badan yang berbau busuk. Inilah di antara sebab-sebab yang mengakibatkan ramai di kalangan perempuan yang akan masuk neraka. Maka peliharala dirimu dan keluargamu dari api neraka.

p/s : Berusaha dan berdoa agar terhindar dari fitnah api neraka

2 comments:

  1. masyaAllah,entry yg bagus sekali sebagai peringatan...

    ReplyDelete
  2. Salam ..Pun begitu orang lelaki jangan ingat mudah masuk syurga..tanggunjawab sebagai khalifah amatlah berat..

    ReplyDelete