Saturday, August 14, 2010

Fadilat Membaca Al-Quran

Al-Quran merupakan kitab yang mengandungi pengajaran, hukum-hukum dan menjadi panduan hidup bagi manusia. Tetapi Al-Quran ada keistimewaan dari kitab-kitab lainnya. Selain untuk menjadi panduan hidup bagi manusia,, membacanya sahaja pun berpahala. Orang yang membaca Quran mendapat pahala dari setiap huruf demi huruf yang dibacanya sama ada orang yang membaca itu tahu maknanya ataupun tidak.

Dari Abdullah Bin Mas'ud, katanya Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam bersabda : Sesiapa yang membaca satu huruf dari kitab Allah (Al-Quran), maka dia mendapat satu kebaikan. Dan setiap satu kebaikan (yang dikerjakan) diberi ganjaran sepuluh kali ganda. Aku tidak mengatakan alif lam mim satu huruf, akan tetapi, Alif satu huruf, Lam satu huruf dan Mim satu huruf." (Hadis Riwayat : At-Tirmizi)

Berdasarkan hadis itu, setiap huruf dari ayat-ayat Quran yang dibaca itu dikira satu kebajikan. Orang yang mengerjakan satu kebajikan diberi ganjaran sepuluh. Berdasarkan hadis itu juga Alif Lam Mim bukan dikira satu tetapi sudah dikira tiga, kerana ia terdiri dari tiga huruf. Cubalah kita bayangkan, kalau kita membaca satu muka surat sudah tentu banyak huruf yang sudah dibaca. Dan setiap membaca satu huruf diberi ganjaran sepuluh kali, ertinya dianggap telah membaca sepuluh huruf.

Itu baru pahala membaca atau menyebut setiap huruf. Orang yang membaca Quran sambil bertujuan untuk menghafalnya mendapat pahala lagi dari segi pahala menghafal Quran. Begitu juga orang yang membaca Quran sembil merenungkan maknanya, mendapat pahala dari segi merenungkannya. Begitu juga orang yang membaca Quran sambil menggali hukum-hukum yang ada di dalamnya, misalnya kebetulan yang dia baca itu ayat-ayat hukum, maka dia akan mendapat pahala dari segi menggali hukumnya.

Sebenarnya selain untuk mendapat pahala, banyak lagi fadilat lain yang diperolehi dari amalan membaca Quran. Misalnya membaca Quran dapat menenangkan hati atau menghilangkan kesusahan. Orang yang ditimpa musibah akan berkurang kesusahannya jika dia membaca Quran.

p/s : marilah kita beristiqomah dalam amalan tadarus al-quran

No comments:

Post a Comment