Wednesday, July 14, 2010

Saya Suka Main Sudoku

Orang Yahudi menjadikan matematik sebagai aktiviti bagi ibu hamil...tapi saya cuba sudoku!

Sewaktu mengandungkan Alfiyan, saya memang gian main sudoku..tapi bila sampai tahap fendish saya surrender sudah! Berusaha memang berusaha untuk siapkan.. tapi sampai ke tahap tu, Alfiyan dah pun selamat dilahirkan. Jadi, disebabkan kesibukan menjaga anak mama tu..fokus kepada suduko tahap itu tidak dapat sudah dibuat.

Tapi sekarang, untuk anak kedua yang sedang saya kandungkan ini, gian sudoku kembali lagi..saya suka bermain sudoku. Saya main yang easy ja ni, tapi mau habis sudah satu buku..Papa tolong belikan lagi buku Sudokunya! hehehehe

Sudoku boleh dianggap sebagai permainan tertutup. Ianya boleh dimain secara individu atau berkumpulan dengan menguji kepantasan penyelesaian. Untuk tahap easy ni, kalau dah teror bolehlah uji kepantasan.

Sudoku ialah permainan di atas grid.. Terdapat 9 baris dan 9 lajur pada grid utama. Ia kemudiannya dibahagikan pula kepda grid (kotak) sampingan 3 baris dan 3 lajur.

Untuk menyelesaikan masalah sudoku kita perlu mengisi ruang grid pada baris, lajur dan grid 3 x 3 dengan digit-digit dari 1 hingga 9.

Syarat-syaratnya pula :
  • Setiap digit digunakan hanya sekali pada setiap baris.
  • Setiap digit digunakan hanya sekali pada setiap lajur.
  • Setiap digit digunakan hanya sekali pada setiap grid sampingan 3x3
Tidak boleh adakan pengulangan digit pada baris, lajur atau grid sampingan 3x3 yang sama.

p.s: hanya terdapat satu penyelesaian untuk setiap masalah 




No comments:

Post a Comment