Tuesday, June 29, 2010

Mendidik Anak

Saya teringat pesan arwah bapa, anak-anak kecil itu mesti diberikan ilmu agama yang paling utama supaya dia kenal siapa yang menciptanya. Kalau bagus ilmu agamanya insyaAllah dimana pun dia berada pasti boleh menjaga diri. Ilmu agamalah benteng diri, panduan untuk diri. Jadi jangan biarkan adik-adik tidak solat dan mesti belajar menggaji quran supaya kenal alif ba ta... Itulah antara pesanan arwah bapa.

Bila saya membaca banyak blog dan buku tentang pendidikan awal anak, mmglah apa yang dikatakan oleh arwah bapa itu betul 100 peratus. Mungkin saya memang sudah ustazah jadi saya melihat pentingnya pendidikan awal anak ini diterapkan dengan ilmu aqidah.

Tetapi, ada juga anak-anak yang diberikan didikan yang cukup sempurna dengan ilmu agama tetapi tetap tidak dapat menjadi benteng pertahanan kepada perkara-perkara maksiat yang berlaku sekarang ini. Banyak sebab ini berlakukan....antaranya mungkin dari pengaruh tv dan internet.

Saya sebagai seorang mama, tetap tidak lepas dari memikirkan nasib masa depan anak saya. Sebab itu sebagai seorang mama saya akan berusaha untuk menerapkan ilmu yang terbaik untuk anak saya demi keselamatan dunia dan akhirat dan untuk bekalan hidupnya di dunia ini. Mana-mana ibubapa pun, semestinya menginginkan anaknya menjadi soleh kan. Begitula juga dengan saya.

Bila melihat anak membesar depan mata, Mahasuci Allah menjadikan bayi itu sungguh suci dan terpelihara dari dosa. Anak hanya akan ikut apa yang ibubapanya akan buat. Anak saya yang kini berusia 1 tahun 4 bulan telah terbiasa dengan rutin yang kami buat sekeluarga, bila ada sahaja makanan depannya alhamdulillah sudah pandai angkat tangan untuk baca doa, bila bentang saja sejadah dia tahu itu untuk sujud, bila mama buka quran dia tunjuk pakai jari dan ntah apa yang dibaca, bila buka channel ASTRO OASIS segmen indahnya iman, sepanjang masa meletakkan tangan di telinga seolah mengumandangkan azan....

Setiap ibubapa pasti ada cara tersendiri untuk mendidik anakkan. Apa cara sekalipun yang kita lakukan sudah pasti ianya mestilah ke arah kebaikan. Yang penting, kita tahu memilih ilmu apakah yang terbaik untuk anak-anak kita. Kartun tidak semestinya baik untuk anak-anak kita....so, kita mesti pandai memilih apakah jenis kartun yang baik ditonton untuk anak kita.

Untuk saya, buat masa ini saya banyak mendownload video belajar membaca alif ba ta melalui youtube, inilah yang sering saya pertontonkan kepada anak saya. Sekarang dia tahu menari ke kiri dan ke kanan, sebab melihat kanak-kanak yang menyanyi alif ba ta itu menari ke kiri ke kanan. Anak memang cepat menirukan. Jadi, janganlah kita memperlihatkan perkara yang tidak baik kepada anak-anak kita.


 anak mama melihat huruf alif berjalan di atas jalan

Yang pastinya anak-anak itu cepat bosan dengan satu-satu perkara, hanya beberapa minit sahaja diperhatikan kemudian buat lagi aktiviti lain. Mama perlu kreatiflah dalam hal inikan...mama download lagi video yang lain agar anak mendapat variasi dalam pembelajaran melalui hiburan.


beberapa minit ja anak mama fokus ni...

biarlah sedikit dan perlahan-lahan yang penting berterusan.






  

No comments:

Post a Comment