Monday, June 28, 2010

Kehendak Allah Melahirkan Alfiyan Faaez

 Dalam Surah An-Nahl ayat 78 dan 79 Allah subhanahu wata'ala berfirman :

وَاللّٰهُ اَخْرَجَكُمْ مِّنْۢ بُطُوْنِ اُمَّهٰتِكُمْ لَا تَعْلَمُوْنَ شَيْــًٔاۙ وَّ جَعَلَ لَـكُمُ السَّمْعَ وَالْاَبْصٰرَ وَالْاَفْـِٕدَةَ‌ ۙ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُوْنَ‏

Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibu kamu dalam keadaan kamu tidak mengetahui suatu apa pun. Serta Dia mengurniakan kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (akal fikiran); supaya kamu bersyukur.

اَلَمْ يَرَوْا اِلَى الطَّيْرِ مُسَخَّرٰتٍ فِىْ جَوِّ السَّمَآءِؕ مَا يُمْسِكُهُنَّ اِلَّا اللّٰهُ‌ؕ اِنَّ فِىْ ذٰلِكَ لَاَيٰتٍ لِّقَوْمٍ يُّؤْمِنُوْنَ‏
Tidakkah mereka memperhatikan burung-burung yang dimudahkan terbang melayang-layang di angkasa? Tiada yang menahan mereka (dari jatuh) melainkan Allah; sesungguhnya pada yang demikian itu, ada tanda-tanda (yang membuktikan kekuasaan Allah) bagi kaum yang beriman.

Manusia merancang Tuhan yang menentukan, anak mama Alfiyan alhamdulillah selamat dilahirkan tepat jam 9.01 pagi pada 25 Mac 2009 melalui pembedahan setelah lewat seminggu, dan setelah induce dan rahim buka hanya 3 cm masih juga tidak keluar. Siapa menyangka anak mama, rupa-rupa telah terlilit tali pusatnya..Masya Allah, kuasa Tuhan kan.

Kontraksi dapat jugalah rasa, cuma sakitnya tidaklah melekat diingatan, yang amat saya ingat ketika dalam labour room dgn kontraksi yang dialami adalah mengharapkan mak ada disisi...iyalah, minta tolong supaya mak masuk kejap tidak dibenarkan..so, kena kuatla melalui saat-saat itu. Lbh kurang jam 12 mlm saya masuk ke labour room, rahim masih buka 3 cm, 3 pagi bukaan alhamdulillah 5 cm...ketika saya tertidur sempat muntah, mungkin keletihan.... bibir tidak berhenti menyebaut nama Allah, doa yang saya print dari laman web DARUS SYIFA tidak berhenti saya baca sehinggalah tertidur...menjelang 6 pagi bayi masih lagi belum keluar.. banyaknya dosa ku ya Allah, ampunkanlah segala dosa-dosaku (inilah sentiasa berlegar2 dibibir).

Lebih kurang 6 pagi, badan memang lemah sangat tidak bermaya langsung...muntah lagi sekali. Akhirnya tepat jam 7 pagi Dr.Sara bagitau kena emegency ceaser...saya iyakan ja demi keselamatan anak, Dr pun tidak tahu alfiyan sebenarnya terlilit tali pusat itulah susah keluar. Saya bagitau doktor, apa2 hal bincang dengan suami saya...coz lemah sangat kan tidak mampu untuk bercakap. Beberapa minit kemudian, abang dan mak masuk...cemasnya muka abang time tu, mak nangisla apa lagi...saya senyum dekat abang dan bagitau mau ceaser. Abang angguk ja, cemaskan... Ketika abang dan nurse2 membawa saya ke bilik pembedahan, nampak mak menangis memanjang...dia tau mcm mana sakitnya kan. Abang terus mengurus dokumen2 untuk pembedahan..alhamdullilah saya mmg dah sediakan 2 salinan surat pengesahan dari majikan so, senang sikitla kerja abang.

Alhamdullilah untuk layanan di Hospital Tawau ketika itu, amatlah saya berpuasa hati coz kakitangannya very polite spoken...mama kita tukar baju ya, mama kita bagi bius separuh badan ya, mama kita masuk bilik bedah ya...sampailah di bilik bedah, cadangnya mau tengok dari atas macam mana dibedah...tapi ditutup pula mata. Yang terdengar tangisan fiyan...alhamdulillah, anak mama selamat dilahirkan. Saya ditolak keluar, atenden hospital datang...mama kita kasih panas badan ya...mama ini anaknya, punyalah kuasa Allah tidak terhingga... ALLAH MENGETAHUI APA YANG TIDAK KITA KETAHUI, MANUSIA MERANCANG DAN BERUSAHA, ALLAH JUALAH PENENTU SEGALANYA.

Beberapa jam selepas itu, saya tidak sedarkan diri..wahh..mau bergerak rupanya susah sangat selepas bedah ya, tapi jururawat bagitau kena bergerak kalau tidak bergerak lagi sakit. So, sedar dari pengsan mgkn tu kan yang tidak sedarkan diri berjam2 lapar pula..alhamdulillah ketika dalam wad tu ada adik sepupu pula bertugas. Minta tolong dialah ambik kan makanan... Saya kuatkan diri untuk bangun dan bergerak. Alhamdulillah saya dapat lakukan...adik sepupu bagitau anak kakak hensemboy macam papanya, rambutnya berdiri-diri macam papanya juga..selamat dilahirkan dengan 3.1kg. Fiyan sudah trmakan najiskan so dia diletakkan diwad bayi..Saya cekalkan hati dan paksa diri untuk bergerak tingkat atas lawat anak dan menyusukan bayi. Melihat sahaja wajah fiyan..saya nangislah, apalagi hujan turun dengan lebatnya.. tiada juga orang tengok kan. Abang time tu belum datang, coz blm sampai masa melawat.. Syukuralah alfiyan sihat walafiat..

dan sekarang fiyan mmg aktif betul, mgkn itu sebabnya susah mau keluar!

Saya bagitau abang, kita perlu bersabar dengan apa yang telah terjadi bukan kita minta untuk dibedahkan..tapi itu semua urusan Allah, kalau kita sabar...mudah-mudahan Allah mengampunkan dosa-dosa kita. Ataupun, inilah caranya Allah menghapus dosa-dosa kita.

Dan sekarang mama mengandung lagi untuk adik fiyan... hehehehe!

No comments:

Post a Comment