Tuesday, May 24, 2011

Jom Mama2 kita Berjuang

cara mendidik anak ala Rasulullah:

7 tahun pertama : perlakukan dengan lembut tanpa kekerasan,
7 tahun kedua: perlakukan ia sebagai sahabat,
7 tahun ketiga: perlakukan ia sebagai orang dewasa.

Ya, Allah 7 tahun pertama nampaknya, mama fiyan kurang sabar pulanya..kadang2 bila terlalu letih balik dari kerja kelembutan sudah tiada untuk anak2. Ya Allah bantulah kami dalam membesarkan anak-anak...


sedih pula bila baca kisah ni...

Ada seorang ibu bersama anaknya menghadap Rasulullah. Si anak lalu duduk dipangkuan Rasul SAW tiba2 anak tersebut kencing dipangkuan Rasul,melihat kejadian itu si Ibu langsung menarik paksa anaknya dgn marah dan kasar.
lalu Rasulullah berkata: najis di kainku boleh hilang hanya dengan segayung air, namun luka dihati anakmu tak akan hilang walau disiram dengan bergayung2 air.

Selamat berjuang bunda, kerana menjadi ibu yang terbaik dan dicintai Allah memang memerlukan perjuangan keras dan terus belajar.


saya juga sedang belajar,dan ini sedikit ilmu yg selalu saya ingat ketika kesabaran sudah hampir dititik paling hujung saat menghadapi anak-anak.

1 comment:

  1. betul entry awk nie.. kelembutan saya jugak sudah hilang biler spai rumah setelah penat memerah otak dipejabat.. nape ler saya xbegitu sabar.. sama2 kiter belajar sifat sabar dan ilmu yg ada didalam entry nie...

    ReplyDelete