Monday, July 5, 2010

Untuk Suami Dan Juga Isteri

Kadang-kadang berlaku pada kita yang hanya suka terima kelebihan pasangan kita semata-mata, tidak pada kekurangannya. Sedangkan mana ada kita yang sempurna!

Sebenarnya semua kita ada kelebihan-kelebihan dan juga kekurangan-kekurangan tersendiri. Saidina Umar radhiallahu 'anhu yang ketika itu sudah menjadi Khalifah, Amirul Mukminin pernah didatangi seorang sahabat lain yang ingin mendapat nasihat sebab isterinya asyik berleter.Tiba-tiba sahabat itu mendengar suara isteri Saidina Umar sedang mencurahkan perasaannya pada suaminya Khalifah, maka sahabat itu pun beredar kerana mendapati keadaan Khalifah pun sama dengan dirinya. Saidina Umar yang menyedari kehadiran sahabatnya itu segera memanggil lantas setelah jelas maksud kedatangan lelaki itu, saidina Umar pun memberikan nasihatnya " Bersabarlah kerana perkara itu bukanlah lama.."


Bukankah seorang isteri itulah yang menyiapkan segala keperluan kita selama ini..? Isteri masak makanan kita...Isteri siapkan pakaian kita...Isteri layan keperluan batin kita...Bahkan ia mengandung anak kita dengan sabar dan susah anak kita...Dan dialah yang berkorban nyawa melahirkan dan membesarkan anak kita!

Renungan bersama...

No comments:

Post a Comment