Friday, June 25, 2010

BERLAPANG DADA ITU ADALAH YANG TERBAIK

Kawan-kawan baru balik dari rumah, nasib baik ajak dorang makan-makan dekat BSI ni..kalau tidak tentu lagi sedih, orang makan dorang tidak. Tapi tidak apa, boleh juga dapatkan makanan lainkan.. so, jgn sedih coz rezeki Allah itu ada dimana-mana, lapangkan dada dan sentiasa berfikiran positif.

Manusia merancang Allah yang menentukan, sudah gerak hati mau masak2 untuk kawan-kawan, almaklumla Fara, jaja, shifa, rini, sute, sidar dan yang tidak hadir sabe...mmglah suka sangat kalau kumpul2 pas tu makan2 dan ketawa2. Syukur alhamdulillah terlaksana juga makan2 tadi ya. Untuk kawan2 yang diredhai Allah, apa2 hal yang menyedihkan dan menyakitkan hati jangan disimpan di dalam hati ambil ianya jadi panduan dan pengajaran dalam kehidupan.

Manusia di sisi Allah itu sama sahaja, yang membezakan adalah amal dan iman. Tidak perlu ada dendam atau dengki sesama manusia kerana pendengki dan pendendam itu adalah seperti makanan masin yang sentiasa merapuhkan tulang.

Sentiasa berlapang dada dan berfikiran positif. Keadaan dunia ini penuh kenikmatan, banyak pilihan, penuh rupa, banyak warna. Semua itu bercampur baur dengan kecemasan dan kesulitan. Dan kita adalah sebahagian dari dunia yang berada dalam kesukaran. Kita tidak akan pernah menjumpai seorang ayah, isteri, kawan, sahabat, tempat tinggal atau pekerjaan yang padanya tidak terdapat sesuatu yang menyulitkan. Bahkan, kadangkala justeru pada setiap hal itu terdapat sesuatu yang buruk dan tidak kita sukai. Maka dengan itu, padamkanlah panasnya keburukan pada setiap hal itu dengan dinginnya kebaikan yang ada padanya.

Allah menghendaki dunia ini sebagai tempat bertemunya dua hal yang saling berlawanan, dua jenis yang saling bertolak belakang, dua kubu yang saling bertentangan dan dua pendapat yang saling bertentangan. Yang baik dan yang buruk, kebaikan dengan kerosakan, kebahagiaan dengan kesedihan. Dan setelah itu , allah mengumpulkan semua yang baik, kebagusan dan kebahagiaan itu di syurga. Sedangkan yang buruk, kerosakan dan kesedihan akan dikumpulkan di neraka.

Kita lalui hidup ini sesuai dengan kenyataan yang ada, jangan larut dalam khayalan dan jangan menerawang ke alam imaginasi...(untuk JAJA jangan suka berkhayal yang bukan-bukan ya). Hadapi kehidupan ini dengan apa adanya.

Menjadi insan yang sederhana dan mencintai Allah itu adalah yang terbaik.

2 comments:

  1. salam...silap plak aku komen d "panduan pemakanan ibu mengandung"...hehehe..
    sejuk hati ku baca coretan ni...TQ kak...setenang air d kolam yg xda ikan or buaya...kekeke..

    ReplyDelete
  2. yana, ndala silap..betul pula ni.

    ReplyDelete