Tuesday, June 7, 2011

Alfiyan Hadir Kursus Belajar Mengaji

Kursus mengaji dkt kolej sedang berlangsung sejak sabtu (4 jun 2011) tapi hari tu untuk org dewasa,

Hasil dr permintaan pak kiyai, dia mahu kanak2 yang hadir kursus ni, so minggu ni start semalam pesertanya budak2 la pula, lebih kurang 50 orang kanak yang hadir,  yang paling kecil pesertanya sudah tentulah Alfiyan Faaez..hihihihi!(sebenarnya menyibuk ja...)

Tgk tu fiyan dengan kwn2 BondaMama...
Menurut pak kiyai metode yang digunakan ini, membolehkan anak2 yang belum pandai mengaji boleh membaca al-quran dalam tempoh 2 bulan sahaja.

Pak kiyai dari Bone, sedang mengajar metode membaca al-quran
yang bestnya pak kiyai ni, mengajar memang mcm tok guru dulu2 yang tegas dalam ajaran agama. Kanak2 disuruh berpeluk tubuh supaya ambil perhatian..

lagi pak kiyai dengan kanak2. Yang dpn tu belum 'Bunyi" bilang pak kiyai...
maksudnya blm tahu membaca al-quran
bila tgk pak kiyai ni mengajar, ter"compare" la pula cara mama fiyan mengajar dengan beliau...hahahaha! kalau ikutkan, cara mengajar mama fiyan Memanjakan Anak..(eeeeeerrkkk) cara pak kiyai...Tegas! (inilah mungkin cara orang dulu mengajar bab2 agamakan) seronok juga tengok pak kiyai ni mengajar.
ada ustazah2 juga dtg, termasuklah teacher alfiyan dan pn.Maizurah (GB bm)

antara yang hadir

cara pak kiyai, huruf hijaiyyah yang 29 huruf dihimpun ke dalam Tujuh Kotak yang huruf dasarnya sama. Cara membacanya boleh dilakukan dengan irama, terus dipasang tanda baca tanpa dieja.


kawan fiyan dari BOndaMama..


setelah keboringan inilah aktiviti fiyan dan syazwan...
setelah keboringan, fiyan pun bergaduh, bermain dan berlari2...(khi khi khi khi). Bak kata pak kiyai, "anak2 yang umur 4 tahun ke bawah blm blh lagi diajar dan dipukul. dimaafkanlah Alfiyan dan Syazwan walaupun bermain time sesi pengajian berlangsung.

p/s : Pengalaman mama fiyan, kanak2 macam fiyan ni..kdg2 mendengar sudah masuk dlm memori ingatannya! semoga lancar juga membaca al-quran..


No comments:

Post a Comment